Monday 30 September 2013

AIYA LOKOK LAGI LO!!!

Salam semua, meh kite sambung ungkit memori mase korang latihan. Kali ni masih lagi dalam tajuk yang sama dengan post yang lepas.
Ok kita sambung pula bila dah lepas bawa masuk rokok. Maka akan banggelah pelatih itu sebab sudah berjaya melepasi halangan. So bila dah ada stock rokok yang mencukupi, secara automatik pelatih tersebut akan menjadi "very-very important person". Mana tak nya jadi VVIP kalau tak ada rokok sebab bende tu akan menjadi keperluan untuk perokok perokok tegar. Boleh sasau katenye kalau tak isap rokok ni. Tapi percayalah, tu semua hanya ego korang je. Boleh hidup ape kalau takde rokok sebab rokok bukan lah satu keperluan asas dalam hidup. So bagi mereka ni kalau dapat tayang mereka isap rokok nanti pelatih lain akan pandang "up" la sikit. " pergh...hisap rokok la brader ni.." Ceh!!
Maka secara automatik juga sistem herarki mereka akan berada di tangga teratas. Taraf sosio juga akan meningkat seiring dengan keglamoran tokan2 tersebut.
Aku nak cerita sikit pasal seorang tokan ni. Pada aku ia ni kalau masuk rancangan The Apprantice sure die berjaya la dapat nombor satu sampaikan Donald Trump pun leh buat dia jadi menantu. Mulanya dia adalah antara penyumbang maklumat aku yang paling banyak berjasa. Atas jasa2 beliau jugalah ramai tokan2 terhebat tumpas dan menjalani hukuman oleh pihak disiplin. Nasib baik tak boleh bagi pingat, kalau ada pingat penuh dah kat dada dia ni. Jadi bila semua tokan2 dah kantoi, tiadalah lagi rokok. Kalau adapun hanyalah rokok2 balut yang dikutip di tepi jalan. Gilalah nak survive punye pasal!!
Jurulatih pun happy, sebab pelatih pun dah mula macam tumpu pada latihan. Takda lagi kes nak merayau malam2, or pecah locker orang sebab nak rembat duit untuk beli rokok. Tetapi tak berapa lama kemudian, aku dapat tangkap lagi beberapa pelatih isap rokok di tandas. Begitu juga dari member2 j.l yang lain. Mula2 memang kami syak "orang dalam" samada jurulatih sendiri or pekerje operator kem. Siasat punya siasat sekali dapat tangkap siapa dalangnya. Rupanya pelatih wira yang selalu bagi maklumat kat aku sebelum ni. Pergh menyirap je tengok. Nasib baik la PLKN. Sebatang harga rokok tu dia jual sampai RM5. Kadang2 dia siap main harga lagi untuk mengkompiuskan kami kalau kantoi. Paling mahal sebatang RM10!! gilo apo!!
Dia ni memang pandai......hasil dari soal siasat, dia mengaku memang dia dah plan nak buat macam tu. So master plan dia memang berjalan iaitu pertama sekali dia mesti hapuskan rakan niaga yang lain. Bila tokan2 rokok yang lain dah kantoi, dia akan bawa masuk rokok semula. Kemudian, dia akan naikkan harga bergantung pada jenis rokok tersebut. Dia juga sengaja menaikkan harga rokok pada masa2 tertentu untuk mengaut keuntungan lebih, alasannya rokok dah habis stock.
Memang aku bengang, tapi semuanya diambil alih oleh unit disiplin. Sepatutnya dia ni dah layak untuk penangguhan, tetapi atas dasar simpati Komandan dan disiplin dia dapat meneruskan latihan sampai habis.
Ada lagi satu cerita best mengenai tokan ni. Selalunya semasa latihan, poket mereka akan penuh sentiasa. Banyak duit....tu belum termasuk lagi penghutang. Tapi mungkin dia tak sedar dia sebenarnya mudah menjadi sasaran. Biasanya kalau hari2 last or 2 minggu nak tamat latihan loker mereka lah sasaran untuk kena pecah. Kalau duit dah sampai beribu dalam locker tu siapa tak nak beb.
Nak kantoikan tokan ni pun bukanlah susah sangat, tapi sorrylah aku takleh nak nyatakan dengan lebih detail camne kami buat. Lain jurulatih lain caranya. 60% maklumat kami dapat dari pelatih yang kantoi semasa menghisap rokok. Bukan susah pun nak korek rahsia...hehehehe.
Selebihnya adalah maklumat dari rakan2 yang lain atau maklumat dari jurulatih sendiri. Stock selalunya mereka akan bawa masuk semasa hari lawatan keluarga, semasa pergi sembahyang, semasa Khidmat Komuniti atau semasa dapat kelepasan keluar kem untuk sesuatu urusan. Cuma agak mengecewakan juga bila ada segelintir keluarga yang bawa masuk rokok untuk anak mereka. Aku pernah jumpa satu kes seorang wira ni marah mak dia kerana mak dia tak bawa rokok. Adus..sedih la, kerana rokok cam tu pun dah jadi derhaka kat mak bapak. Apa punya anak da...
Benda macam tu selalu terjadi. Aku memang tak hairan. Ada juga mereka dapat sumber dari kalangan jurulatih, staff ataupun dari pekerja operator kem sendiri. Aku tau apa yang aku tulis ni mungkin membuatkan sesetengah pihak tak puas hati tetapi inilah hakikatnya. Kalau dah sekotak kira harga langsam pun dah RM20 siapa tak nak kan??? Pakcik Kayo!!!!
Aku pernah jumpa kes macam ni, tapi aku pun tak berniat sampai member aku kena buang dari perkhidmatan. Tapi pada aku silap dari dia juga. Takpelah, cerita lama. Orang luar mungkin akan cakap yang bukan2 or tuduh yang bukan2 pasal kami ni, tapi ingatlah kami pun manusia. Tak semua manusia boleh di setkan atau diprogramkan untuk menurut 100% arahan. Sure ada yang melencong punya. Aku kadang2 panas gak telinga bila ada orang luar pun macam menyindir kami seolah olah semua jurulatih ni ramai yang "makan dalam" tak kiralah kes supply rokok or kes berkaitan dengan wirawati. Sedih tau...
Oklah berbalik cerita pasal rokok. Kali ni port nak siap rokok pula...hah ni lagi best. Macam biasalah port paling best sekali kat toilet sambil menghidu aroma toilet tu. Kadang2 dari jauh bilik air tu dah macam kene fogging untuk halau nyamuk pun ade. Berkepul asap putih..hehehe. Lepas tu aktiviti kat bilik air tu
pun tiba2 macam berubah. Mana aku tak pelik kalau masuk bilik air kering, keluar bilik air pun kering, lepas tu semua berduyun masuk bilik air...ish lagi mendatangkan pelik. Haha sure ada yang sengih kalau baca part ni. Aku tak leh lupa satu kejadian ni. Aku pun tak taulah mana datang idea genius ni. Satu hari tu aku perasan ramai wira keluar dan masuk bilik air beramai2. Yang peliknya bilik air Delta, tapi sampai ke Alpha pun ada masuk. Mau aku tak sangsi. So aku pun buka baju, lilit towel kat kepala, pakai seluar pendek. Than aku masuk sekali kat dalam toilet. Memang meriah....memang meriah...hehehe. Yang bestnya ada yang nak hulur kat aku tu. Haha..lawaklah. Masa dia nak hulur kat aku tu, boleh pula wira ni terperasan jam yang aku pakai. Mula2 muka dia berkerut juga, tapi lepas tu terpacul juga perkataan "EH CIKGU...BILA SAMPAI?" aduss kalau korang ade lah masa tu memang kelakar la. Yang lain pula apa lagi berterabur la lari menyelamatkan diri. Cuma aku terlewat sikit je sebab ramai yang dah keluar. Kalau tak dengan 1/c skot dan ketua wira kena kopek pangkat. Hehe intake berapalah tu kan? sure ketua wira die tengah tersengih baca ni.
Selain dari toilet, ada juga beberapa port yang lain menjadi port utama untuk perokok tegar ni. Antaranya bilik rehat, atau kat luar pagar waktu malam. Kami pernah tangkap pelatih isap rokok di atas menara tali tinggi. Kes ni memang top la, nasib baik tak jatuh. Kalau jatuh alahai matilah kami nak jawap oiii. Buat nakal tak nak pikir apa impaknya. Sudahnya bila kantoi korang rasalah padahnya sendiri. Aku memang tak sutujulah. Kalau setakat isap rokok di toilet, kat bilik rehat ka..mungkin munasabah lagi. Ni kat atas menara tali tinggi?? Kalau jatuh idup lagi takpe, kalau cacat pun mak babak dia la susah sebab nak jaga anak dia. Tapi kalau mati? Jenoh oo nak jawab kat menteri.
Ada banyak lagi kan memori dengan rokok ni. Aku pun malas nak ulas lanjut. Hehe. Tapi kalau sebut cerita rokok ni dan berkaitan dengan aku tu paham2 jelah. Kalau kat kem lain pun aku dengar sama ja ceritanya. Cuma bergantung pada jurulatih tersebut. Kadang2 aku pun tak carry foward kalau kantoi rokok ni. Aku dulu masa cadet cam tu gak.....hehe
Oklah, sampai disini sahaja buat masa ni. Take care and enjoy your day!!

* INGAT LAGI TAK RASA ROKOK SOROK DALAM SABUN FAB DENGAN RASA ROKOK SOROK CELAH KELENGKANG?
...HEHEHEHEHE"












2 comments:

  1. haha ,, IC skuad charlie lak tu yg kantoii ,, tak memasal pangkat jatoh kat saye ,, :D

    ~adik 265C

    ReplyDelete