Sunday 6 March 2016

Buddy sebelah katil

Salam semua!!
Hai Hai Hai
Hello Hello Haiii!!

Betul ke ni? hahaha. Bedal je la labuu.

Oklah, atas permintaan beberapa pelatih, aku ambik keputusan untuk tak off blog ni. Dari aku dok membebel pasal JLKN, baik aku terus songket kenangan korang di kem PLKN. Lagi baik kan? lagipun ramai kaki report...hahahaha. Kang kena sosma pulak aku. Apa kau ingat selalu pergi gym aku takot dengan kau??? haaaaahahahahaha

Sebelum aku cerite lebih lanjut pasal tajuk di atas, aku nak ucap tahniah pada mereka yang berjaya dalam SPM 2015. Teruskan lagi usaha anda, jangan dok perasan korang dah dapat GOAL. Kena ingat la, kalau dapat result bagus or tak bagus tu bukan ukuran kita berjaya pada masa depan. SPM ni just platform untuk korang pergi ke tempat belajar yang lebih baik. So, kalau tak dapat result yg kurrenggg tu, rilek, plan bende lain. Work hard, think smart, sure berjaya insyallah

Oklah, berbalik pada tajuk ni. Selama hampir 3 bulan korang di kem. Orang yang akan mula2 akan jumpe, orang pertama yang kau akan tengok bila celik mata, orang last korang nampak bile nak tidur, surelah buddy sebelah katil korang kan? 

Dari hari pertama sampai, or bile dah buat pecahan dorm mengikut kaum, dapat nombor katil dan locker. Majoriti akan dapat buddy kiri dan kanan katilnya dari kaum yang berlainan. Tapi ramai juga yang dapat buddy same kaum. Nasiblah kan? kalau macam yang berbangsa Melayu ni, peratus mereka ramai. So tak hairanlah kalau ade yang dapat buddy sesama kaum. Cerita pasal pecahan dorm ni, kadang2 menguji kesabaran juga bila jurulatih dah siap buat pecahan mengikut susunan. Eh ada pulak yang tukar sesuka hati. Selalunya budak Melayu dan Cina. Takot bebenor hilang kawan yang sekaum dengan dia tu. Ikut je arahan, bukan susah pun. 

Kalau dapat buddy sebelah yang berlainan kaum ni, banyak yang best sebenarnya. Pertama kau dapat kenal kaum lain. Kenal budaya, adat mereka. Silap2 dapat belajar bahasa mereka. Tak rugi mana pun. Aku pernah jumpa seorang anak India boleh menulis dalam jawi dengan baik sekali. Siap buat kad ucapan terima kasih kat aku lagi. Bukan bermakna kau tulis jawi, kau masuk Islam....tidak...tak betul tu. Bible pun ada dalam tulisan Arab.

Lagi best kalau kau dapat buddy anak tokey. Haaaahahaha payung besar kau!! Tiap2 minggu balik je solat asar kat tepi katil dah ada KFC dengan air coke menunggu. Siapa bagi? buddylah...."wa ingat lu ma...."

Pernah tak dapat buddy yang rajin kejutkan kita bangun tidur waktu nak subuh? paling best kalau dia bukan Islam. Tapi dia pula kejutkan kita. Ada juga buddy yang dengan rela hati ambilkan baju kita kat dobi tanpa kita suruh. Tak lupa juga buddy kita yang temankan kau tidur kat medic bila kau sakit kena tahan di medic. 

Buddy ni, pada aku ada jenis2 jugak. Kalau dapat sekepala...memang best. Walaupun kau berlainan agama dan kaum. Boleh kaw tim punya loooo. Kena buddy yang bagus, mungkin akan beri efek pada kau untuk jadi orang yang baik. Tak timbul masalah pun sepanjang latihan sebab kau "terikut" perangai baik dia. Tapi kalau kena perangai nak harrom jaddah...chance untuk masuk bilik disiplin dengan lebih kerap tu adalah tinggi. Begitu juga chance untuk kau kena taji dengan Polis secara berjamaah berimamkan buddy kau pun tinggi. Heee Senang cerita kat sini, buddy kau tu boleh mempengaruhi kau semasa di PLKN. So, pandai2lah nak pilih. Buruk ka, baik ka, dia tetap buddy sekepala. Kan? 

Kalau wira, biasalah....mana yang nakal tu silap2 dengan buddy dia nilah dia buat empayar bisnes. Kan? Rahsia kau, rahsia ku jua. Setiap hasil, 25% untuk buddy. Hahahaha. Ingat lagi, ada seorang pelatih ni tak hisap rokok pun. Tapi entah perjanjian Bukit Golan mana tah dia baca, boleh pulak dia tolong simpankan rokok buddy sebelah katil dia ni. Ada percent tau. Hahahaha. Tengok gaya, kat FB still sampai sekarang depa ni rapat. Mau tak rapat....kena guling dengan polis pun korang berpeluk kan?...hihihihihihihi

Bagaimana kalau kena buddy melantong? Maksud aku jenis yang .....mmmm Ya Rabbi....kau duduk hujung katil dia, soh dia bukak locker terus kau pitam. Tu jauh tu!! belum lagi kau berdiri depan2 locker dia. Hahaha. Cup maggie minggu lepas, Air susu soya semalam, stokin tak basuh sebulan...memang akan menghasilkan aroma haruummmmm. Tu belum lagi baju kelas dengan baju p.t peram. Hahaha. Aku kerap jumpa pelatih macam ni. Dan aku pun tak salahkan dia 100%. Orang macam ni senang je nak dibentuk. Tapi kalau cara akulah.....buddy kiri kanan katil akan terlibat sekali. Pastikan tiap2 hari, locker dia, baju dia, malah diri dia terurus. Termasuk memastikan buddy depa ni MANDI!!! Nampak macam aku pulak tak buat kerja ye? Kalau J.L jenis manjakan pelatih boleh la nak soh salut pelatih macam ni. Dengan aku sorry. Sebab aku nak ajar erti KERJASAMA dan erti SETIAKAWAN. So apa guna kau terpekik terlolong masa pembentangan Kontrak Kita Janji betul tak? Kerjasama diatas kertas pada aku tak cukup jika tak buat dan nampak hasilnya. 

Kadang2 kalau cek bilik pagi2 pun aku suka bagi punishment sekali kat buddy kiri kanan katil. Sebab pentingkan diri. Tau kau punye katil jek layout cantik. Orang sebelah tak nak pedulik? So disini pengajaranya....jangan pentingkan diri. Kalau bekas pelatih yang duduk satu kompeni dengan aku, mereka faham dan biasa dengan situasi ini. Bukan setakat katil, kau diri dalam baris sekalipun...kalau orang sebelah kau serabai pun tiga2 kena. Sebab?? tak ingatkan orang sebelah. 

Mula2 tu, ramai juga tak faham. Bukan salah aku, tapi kenapa aku pulak yang kena? Lama2, korang akan faham....sebabnya kenapa? Ada objektif disitu, matlamatnya supaya korang lebih ambil berat antara satu sama lain dan betul2 bekerjasama. Bukan aku suka2 nak membuli ke, ragging ke....tak guna kau cop aku dengan term tu. tapi inilah pada aku resipi terbaik untuk korang bekerjasama. Benda ni, terpulang pada individu. Ada juga yang tak dapat terima cara aku ni. Manusia...masing2 mempunyai idealogi kan?

Lagi satu, sure ada antara korang yang dapat buddy jenis....alahai. Kadang2 kau pun kompius dia ni lelaki ke perempuan? hehehehehe. Ni susah sikit aku nak kupas. Hahahaha. Karang ada yang wasap aku sambil tunjuk pic penumbuk tapi ada gelang warna pink. Golongan macam ni, kalau jadi buddy koranglah. Untung2 baju bau lavender, tak pun dapat minyak wangi gucci..kau redho je la faham? Buat macam biasa jek. Tak payah buat budget hensem...kang tiap2 malam sebelum tidur dia tengok kau dulu. Heeeee....cis!! meremang bulu bulu aku.

Bercerita pasal buddy sebelah ni, aku berani jamin lah korang takkan dapat lupa cara dia tidur. Kan? nak2 buddy jenis kuat berdengkor. Wirawati pun same gak! kalah anak gajah. Bayangkan sepanjang latihan kau terpaksa menahan memendam rasa sampai telinga kau pun kebal sebab dah biasa dengar bunyi buddy sebelah berdengkur. Hehehe. Tu belum lagi cerita bau katil dia lagi tu. Hahahahaha. Bau badan tak usah ceritalah. Ditambah lagi peta Atlas atas bantal dan tompok2 curiga kat tengah2 katil..hehehehehe.

Ada juga dapat buddy anak emak. Adeh....jenis ni letih sikit nak melayan. 24 jam kaulah tempat dia mengadu nasib rindu kat mak dia masa bulan pertama kat kem. Takpa, orang jenis macam ni ada bagusnya. Tak caya tunggu nanti masa lawatan keluarga. Sure dia ajak kau makan sekali dengan family dia. Mana tau kot2 ada abang dia hensem ke, adik perempuan cun ke sampai bervibrate tulang rusuk kiri ye tak? 

Kalau dapat buddy mat kuntum..... sometimes rasa rimas jugak ye tak. Nak tidor pun dia cerita wirawati ni lah, cerita awek dia kat luarlah. layankan saja beb, untung2 kau boleh tengok drama sinetron sebab buddy kau kantoi main kau tiga. Heeeeeeeeeee

Paling best, bila tak dapat tidur malam, buddy sebelah katillah teman melayan kita berborak sampai kantoi dengan JL waktu malam. Orang lain dah membongkang dah tidur. Eh kau boleh pulak buat port kedai kopi dengan milo packet kau. Tak pasal2 kena tiup lampu ye tak? hehehehe. Kenangan tuh.

Oklah, nanti aku tulis2 lagi cerita. Nak buat kerja ni. C ya

No comments:

Post a Comment