Saturday 6 April 2013

SELAMAT DATANG KUMPULAN 2 SIRI 10/2013

Bermula dari 30 Mac tempoh hari, pelatih kumpulan 2 siri 10 telah mula melapor diri di kem masing2 seluruh Malaysia secara berperingkat. Dijangkakan pelatih akan terus melapor diri hingga 8 April. Pada kali ini, jumlah kehadiran agak meningkat. Kalau nak dibezakan dengan intake ke-2 tahun lepas, intake kali ni lebih ramai ( di kem Sri Ledang la..kem lain pun aku rasa sama ja. )

Sehingga post ini ditaip, pelatih sudah genap seminggu berada di kem. Macam biasa, sindrom mula2 masuk kem akan muncul. Sebagai jurulatih, kami memang sudah biasa dengan kerenah seperti ini. Ramai yang nak minta excuse dan mencari alasan untuk balik ke rumah dan minta penangguhan. Habis semua penyakit diungkit sampaikan sejarah pernah patah semasa sekolah rendah pun diceritakan balik. Walhal dokter kate Wira ni Fit (sihat) tubuh badan dan mampu menjalani latihan seperti biasa. Alamak....KEMON la....18 tahun duduk di bumi Malaysia dengan aman, takkanlah kerajaan minta sumbangkan tenaga untuk tempoh tak sampai 80 hari pun tak boleh kot? tak MALAYSIAN la beb....hehe

Tapi aku percaya, tempoh ni hanya sementara. Masuk pertengahan bulan nanti insyallah sure yang nak balik tu akan enjoy duduk kem. Dengan aktiviti siang malam, jumpa rakan2 dan chance untuk menekel wirawati. Banyak choice pulak tu, haha. Gurau je, matlamat masuk PLKN bukan nak menggatal tau!!

Macam2 kerenah yang aku jumpa. Sama ja macam korang semasa mula2 masuk kem dulu. Rokok tu jangan cerita la..tapi korang sorokkan macamana pun, 80% chance untuk kantoi tu tetap ada. Aku tak nafikan ada yang bolos. Nasib lah. Untuk kumpulan kali ni, boleh tahan juga kadar rampasan. Berkotak kotak rokok kami dapat semasa pemeriksaan barang pelatih. Ada yang simpan dalam tin, dalam lipatan beg, even dalam seluar dalam dan celah kelengkang pun ada!!! Tapi sayang, kantoi juga.

Sebenarnya bukan setakat rokok sahaja yang diistihar sebagai barang larangan. Ada macam2 lagi yang termasuk dalam senarai. Antaranya adalah benda2 tajam, cerek elektrik dan barangan elektrik, ubat-ubatan, minuman yang memabukkan, makanan tidak halal, kepala tali pinggang yg besar, hanger baju besi, bahan2 pornografi, risalah politik, bantal busuk, teddy bear...semua tu memang tak boleh dibawa dan kalau ada akan di ambil. Unit disiplin akan menyimpan barang2 rampasan berkenaan.

Selepas ni, jika ada di kalangan adik beradik, sepupu sepapat, jiran atau member2 dapat masuk ke kem PLKN Sri Ledang, maklumkan kepada mereka tak perlu bawa baju banyak sangat. Buat penat je mengendong beg2 besar macam peserta AF kena riject. Kem sini pakai uniform, baju civilian tu hanya untuk dalam dorm sahaja.

Selamat datang kepada pelatih kumpulan 2 siri 10/2013 dan selamat bertugas kepada rakan2 jurulatih. Sori post kali ni short sahaja, bizi sikit. Lagipun aku kena siap2 untuk pergi kursus air di Kuala Nerang, Kedah.

No comments:

Post a Comment