Saturday 2 February 2013

KUMPULAN 1 SIRI 6/2009..BERMULANYA SATU ERA



Banyak kenangan aku dengan budak2 pelatih kumpulan ni. Aku ditempatkan didalam kompeni Alpha. Yes! dapat same kompeni macam aku kat KTL dulu. Ketua jurulatih Kompeni pula adalah Cikgu Sohaini. Tapi kami kat kem sana kadang2 panggil dia orang tua Soh je..haha. Pencen PW2 kalau tak silap dan unit sebelum ni adalah KKD ( Kor Kesihatan Diraja ) atau dalam askar kami panggil medik je. Orangnya suka berseloroh, paling best pandai saiko orang lain, sampaikan aku pun jadi bengong dan kompius dengan idealogi dia ni. Tapi memang seronok berkawan dengan Cikgu Soh, orang banyak pengalaman katakan....

Cerita pasal Orang Tua Soh ni, aku ingat lagi dia kenakan beberapa orang pelatih yang KEREK sikit walaupun level jahil yaaa amat. Lebih kurang beginilah soalan maut yang buat budak2 ni terpinga.

CIKGU SOH : OK WIRA, SAYA NAK TANYA KAMU SEMUA...BABI HARAM TAK?
WIRA PERASAN BAGUS : EH HARAM LAH CIKGU, TAKKAN LA TAK TAU LAGI.
CIKGU SOH : TAPI KALAU SAYA CAKAP ADA PART BABI TU YANG TAK HARAM?
WIRA BUDGET PANDAI : HUISH CIKGU NI, CIKGU MACAM DAH SESAT JE?
CIKGU SOH : HAA TU LA KORANG TAK TAU, SEBENARNYA ADA PART @ ANGGOTA BABI YANG BOLEH KITA MAKAN SEBAB DAH JADI HALAL. KORANG TAU TAK DOMOI BABI? ALAA IDONG DIA TU LA...
WIRA PERASAN BAGUS : HAH? MACAMANA PULA CIKGU KATA IDONG DIA TU BOLEH DIMAKAN PULA? KAN SEMUA PART BABI HARAM DIMAKAN. MENGARUT LAH CIKGU NI.
WIRA BUDGET PANDAI : CUBA CIKGU EXPLAIN KAT KITEORANG DENGAN DETAIL.
CIKGU SOH : OK MACAM NI...BABI NI DIA MAKAN CACING. KALAU NAK MUDAH CARI CACING, BABI TU KENA CARI KAT YANG ADA LOPAK AIR. SEBAB TANAH SITU SURE LEMBUT. LEPAS TU, DIA KENALAH ASINGKAN ANTARA CACING DENGAN TANAH, SO BABI TU KENA PERGI KAT AIR BERSIH PULA UNTUK RENDAM IDONG DIA YANG PENUH DENGAN TANAH DAN CACING TU. HAAA KAN BABI TU DAH KENA AIR TANAH SEKALI, DAN KALAU DIA CELOR HIDONG DIA KAT AIR BERSIH 6 KALI, MAKSUDNYA SECARA AUTOMATIK HIDUNG DIA DAH DISAMAK. KAN? KAN?
MASA NILAH KITA BOLEH POTONG HIDUNG DIA, LEPAS TU BOLEH MAKAN!

Aku tengok muka2 pelatih semua dah berkerut...hahahaha. Ada juga yang mengangguk angguk macam setuju. Tiada sorang pun yang berani nak lawan fakta sesat tu.

PELATIH LALANG : EH BETOLLAH...ADA LOGIK TU. CUBA KORANG PIKIR BALIK..
CIKGU SOH : HAH KAU WIRA, MACAMANA? ADA LOGIK TAK FAKTA SAYA?
WIRA BUDGET PANDAI : YE... KOT...(sambil menggaru kepala botaknya)

Kelihatan muka masing2 bertambah kompius. Tak lama lepas tu Cikgu Soh pun memulakan sesi penggulungan, siap ada pakej tazkirah lagi.

CIKGU SOH : HAA INILAH ANAK MUDA SEKARANG, SAYA PUTAR AYAT SIKIT SEMUA DAH TERPENGARUH. KORANG NI CAKAP JE GAH MENGALAHKAN ORANG ADA MASTER, ADA PHD, KALAU BENDA TU HARAM, MAKA HARAMLAH SAMPAI KIAMAT. TAPI KORANG, BAB HUKUM HAKAM SEMUANYA DINILAI PAKAI OTAK, BUKAN PAKAI ILMU. BILA ADA ORANG PANDAI PUTAR AYAT, TERUS KORANG PERCAYA. NI TAK SAMAPI 5 MINIT SAYA CERITA DAH ANGGOK KEPALA, DAH PERCAYA HABIS. TU PENTINGNYA KAMU PERGI TUNTUT ILMU. BLA BLA BLA BLA..(aku tak ingat lagi apa orang tua soh bebelkan, tapi pelatih2 budget pandai ni memang teroklah kena basuh. Sampai tertunduk dan merah telinga. Moral of the storynya, jangan cepat terpengaruh, cari ilmu, kenal hukum hakam..hehe)

Sebelum aku cerita lanjut mengenai kompeni aku. Aku ceritakan sikit mengenai organisasi pelatih Kem Telok Sari. Kalau di kem2 lain, ketua pelatih dipanggil penghulu. Tetapi di kem tersebut tak dipanggil penghulu, tetapi dipanggil C.O (comanding officer), bawah dia ada 2i/c, adjutant, 2 orang Q.M dan R.S.M. Ada 6 orang untuk markas tech. Untuk kompeni pula, kalau kem lain ketua kompeni ( O.C ) adalah jurulatih dan pelatih yang menjadi ketua dipanggil i/c skot . Telok Sari berbeza sikit, penjawatan bagi O.C adalah pelatih sendiri, than 2O.C, Ketua platun, Penolong Ketua platun, K.S.M, Q, Sarjan, Koperal dan lans koperal. Jurulatih setiap kompeni ada, tetapi bukan O.C kompeni. Tujuan komandan berbuat sedemikian adalah untuk melatih pelatih supaya belajar tentang organisasi. Lagi satu, supaya yang berpangkat dapat belajar tentang tanggungjawab. Aku mula2 pening gak....tapi lama2 aku jadi seronok, sebab senang aku nak cungkil  nama pelatih yang tak buat tugasan..hehehe.

Kalau kompeni lain memilih O.C berdasarkan kriteria seperti boleh berkawad, ada suara yang kuat dan aku tengok semua kompeni memilih pelatih berbangsa melayu untuk diketengahkan. Cikgu Soh pula aku tengok main petik je. Dia tengok muka je terus dia pilih budak tu untuk yang pemegang pangkat. Takde dah dia nak tanya boleh kawad ke tak? ada masuk badan beruniform ke tak? pelik...pelik... O.C dia bagi pelatih wira berbangsa cina, Lim Chee King. Dah lah pelat, muka pun tak hensem, muka nerd je..haha (sori King, kalau u terbaca jangan ambil hati.) . Kompeni lain aku tengok O.C yang dipilih semua mantap2. Lagi satu jawatan penting...K.S.M. Ada ke dia boleh bagi pelatih wirawati pegang jawatan tu. pelatih tu berbangsa Singh, memang cun macam juhi chawla. Nama dia Melvinder Kaur. Kawad pun tak tahu langsung. Lepas tu Cikgu Soh pandang aku dan cakap camni..

" OK MAN...NANTI KAU PANDAI2 LAH TRAIN BUDAK2 NI."

Hampeh punya orang tua Soh!! Aku satu hapah pun tak tau la dey!

Start dari hari tu, aku memang sentiasa dengan pelatih kompeni Alpha. Ramai jugalah, adalah dalam 80 semua sekali sebab dibahagikan kepada 4 platun. Aku tekankan kepada rank holder. Task pertama mereka iaitu KKJ. O.C aku tengok cuba buat yang terbaik, begitu juga dengan yang lain. Mungkin nasib mereka tidak baik, hanya sekadar mendapat tempat ke empat dari empat kompeni yang ada. Senang cerita ..COROT..Untuk KKJ ni, memang aku tak kisah pun mereka menang ke tak dalam pertanding tu. Apa yang aku nak tahu ialah apa yang mereka janjikan @ manifesto mereka sepanjang latihan dijalankan. Aku siap tulis kat dalam buku nota aku apa janji2 mereka ni.

Mungkin disebabkan aku bekas cadet, cara training aku agak lasak dan memang mementingkan sikap kepimpinan. Aku maybe agak over dalam men "train" Alpha Kompeni. Kadang2 ada gak ala2 cadet train. P.T pagi memang aku suka bawa mereka berlari jarak jauh. Kalau tak berlari aku buat statik P.T. Awal mula pertama mula, aku dah boleh nampak siapa yang boleh buat dan tak boleh buat. Untuk permulaan, aku cuba latih mereka berlari didalam kumpulan. Sama macam aku cadet dulu, jangan tinggalkan orang yang tidak larat. Aku takkan marah kalau mereka slow berlari tetapi still berlari dalam kumpulan. So dari situ mereka belajar bekerjasama, belajar beri semangat @ support mereka yang dah ' down '. Untuk 2 minggu pertama, dari pemerhatian aku ramai yang macam nak mengalah. Bila habis P.T aku buat refleksi, siap huraian kenapa aku buat P.T macam ni dan macam ni. Pada akulah, mereka semua berumur 18 tahun. Takkanlah aku nak train mereka sekadar boleh buat push up 2 kali!! kata nak melatih mereka semangat jati diri kan?

Alhamdulillah, masuk minggu ke-3, hasilnya aku lihat mereka boleh ikut rentak aku. Memang ada perbezaan dari minggu awal dan pertengahan ni. Yang tak suka P.T pagi pn dah tak cari alasan bodoh lagi untuk elak buat P.T pagi. Ditambah lagi dengan elimen sukan kreativiti, hubungan mereka bertambah erat. Tapi bohonglah kalau tiada yang pemalas dan ada juga yang masih buat hal sendiri.

Untuk rank holder, memang banyak perbezaan. Selain Ujian2 saiko oleh K.J Kompeni iaitu cikgu Soh, aku try terapkan apa yang aku belajar semasa di KTL dulu. Aku selalu bertanya mengenai task mereka, macamana dengan anak2 buah, dorm, disiplin, kebajikan. Paling ketara pada O.C, nampak lebih yakin dan bertanggungjawab. KSM pun sama juga,  walaupun kurang mahir berkawad tetapi aku salute bab2 menjaga kawan2 dia yang lain. Kalau jurulatih tanya dia awal2 dah siapkan jawapan terlebih dahulu dan tahu macamana nak handle situasi. Rank Holder yang lain pun mantap juga. Peningkatan dari hari ke hari amat ketara.

Aku memang tegas dengan budak2 ni, tetapi aku ada cara aku sendiri macamana nak tarik hati mereka balik. Kalau hari sabtu dan ahad tu, kadang2 aku kumpulkan Alpha kompeni dan ajar cara2 nak kilatkan kasut, iron baju. Tak rugi pun aku ajar semua ni, lagipun buat apa aku simpan. Takpun aku join dia orang duduk kat dalam dorm sembang2.

Ramai yang bagus2 aku tengok dan aku rasa mereka ada potensi untuk berjaya di luar nanti. Intan, panjang, petak, erin, farah, king, montel, acap, gek leng, q, atok, emy, tiger, bengkok, kadok, muiz, danramai lagi yang aku yakin mereka boleh berjaya di luar nanti..cuma potensi kena dicungkil dan digilap. Aku tak boleh ubah dieorang, aku cuma tunjukkan jalan je. Kompeni lain pun begitu juga, aku agak rapat dengan Delta kompeni sebab meraka (wira) duduk satu dorm dengan aku iaitu L15 dan L16.

Lain kali aku akan tulis lagi pengalaman aku dengan dieorang dan macamana aku kena semasa birthday aku...hehehe







5 comments:

  1. tak sangka ada namaku di sini :)Nampaknya cikgu Man masih sangat rindu kat kumpulan kita

    ReplyDelete
  2. percaya tak, alpha kompeni kump 1 siri6 adalah satu2 nya kompeni alpha yang saya pernah duduk...sampai ari ni, takpernah dapat alpha kompeni lagi.

    ReplyDelete
  3. best blog ni..teruskan menulis ye cikgu.. :)

    ReplyDelete
  4. insyallah...selagi ada nyawa di badan dan berkesempatan, saya akan sentiasa menulis

    ReplyDelete